12.08
czwartek / 19:00
2021
12.08.2021
czwartek / 19:00

Olga Rusin, Sinfonia Varsovia, Grzegorz Wierus

Sinfonia Varsovia, ul. Grochowska 272, Warszawa
FestiwalKoncert orkiestrowy

Wykonawcy

Olga Rusin sopran
Sinfonia Varsovia
Grzegorz Wierus dyrygent, prowadzenie

Program [60']

Ottorino Respighi SuitaPtaki   

Prelude (Preludium) 

La colomba (Gołąb)  

La gallina (Kura) 

L’usignuolo (Słowik) 

Il cucù (Kukułka)

Karol SzymanowskiWysła burzycka i Lecioły zórazie z cyklu Pieśni kurpiowskie op. 58 (oprac. G. Wierus)   

Luciano Berio Folk Songs na głos i 7 instrumentów  

Black is the color (USA) 

I wonder as I wander (USA) 

Loosin yelav (Armenia)  

Rossignolet du bois (Francja) 

A la femminisca (Sycylia) 

La donna ideale (Włochy) 

Ballo (Włochy) 

Motettu de tristura (Sardynia) 

Malurous qu’o uno fenno (Francja) 

Lo fiolaire (Francja) 

Azerbaijan love song (Azerbejdżan) 

Sergiej Prokofiew I Symfonia D-dur op. 25 Klasyczna

Allegro 

Larghetto 

Gavotte: Non troppo allegro 

Finale: Molto vivace 

Być buntownikiem czy pozostać wiernym tradycji? – to pytanie towarzyszące twórcom od stuleci. Pomaga im określić ich artystyczną tożsamość, a potomnym pozwala z perspektywy czasu na nadanie definicji trendom w sztuce. Odpowiedź na to pytanie nie przychodzi łatwo. Pojawia się po latach studiów i prób twórczych, często jednak nie jako deklaracja na całe życie, tylko czasowa decyzja, dzięki której poeta, malarz czy kompozytor mają szansę dopracować swój aktualny styl. Siergiej Prokofiew w swojej autobiografii wskazał na cztery linie przemian, które charakteryzowały jego twórczość. Nic dziwnego – należał do kompozytorów wiecznie poszukujących. Pierwsza z linii – „klasyczna” – to kierunek, który znakomicie reprezentuje Symfonia D-dur op. 25 o takim właśnie przydomku. Tradycję z nowoczesnością z powodzeniem łączył w swej twórczości Włoch Ottorino Respighi. Urodzony w latach 80. XIX wieku, inspiracji szukał w muzyce jeszcze starszej, mianowicie bogatym dorobku ojczystego renesansu i baroku. Znakomitym przykładem muzycznej stylizacji jest suita Ptaki z 1928 roku, w której kompozytor dźwiękami stara się oddać ptasie głosy i typowe dla poszczególnych gatunków zachowania. Ze światem natury, uchwyconym pierwotnie w ludowych pieśniach polskich Kurpiów czy innych regionów świata, korespondują utwory Karola Szymanowskiego i Luciana Beria. Nawiązanie do tradycji polega tutaj na sięgnięciu do folkloru i jego żywego kolorytu. Jest to szczególnie wyraźne w cyklu pieśni Beria, z których każda śpiewana jest w oryginalnym języku (m.in. po angielsku, francusku, prowansalsku, azersku, ormiańsku i w dialekcie liguryjskim) z akompaniamentem dość nietypowego zestawu instrumentów.

Malina Sarnowska

Sponsorzy

Patroni