Grzegorz Nowak
Grzegorz Nowak jest dożywotnim dyrygentem Filharmonii Królewskiej (Royal Philharmonic Orchestra) w Londynie. Dyrygował RPO na turach koncertowych w Szwajcarii, Turcji, Armenii oraz wielokrotnie w Anglii, wliczając bardzo pochlebnie przyjętą turę z utworami Szostakowicza. Wśród jego nagrań płytowych z Królewską Filharmonią są symfonie Mendelssohna nr 3 Szkocka i nr 4 Włoska, Symfonia nr 5 Szostakowicza, Obrazki z Wystawy Musorgskiego, Symfonie nr 6-9 Dvořáka, pierwsze na świecie nagranie koncertu skrzypcowego Kleckiego, koncerty skrzypcowe Pendereckiego, Szymanowskiego, Partita Lutosławskiego oraz albumy z wszystkimi symfoniami Schumanna, Brahmsa i Czajkowskiego.
Bogata i wysoko ceniona jest dyskografia dyrygenta, powstała w polskich i zagranicznych wytwórniach. Paryski Diapason uznał płytę z Marthą Argerich i Sinfonią Varsovia za „nieodzowną“', a jej ponowne wydanie uzupełnione historycznym nagraniem Artura Rubinsteina nagrodzono polskim Fryderykiem. Krążek Sinfonii Varsovii z Polską muzyką XIX wieku otrzymał nagrody Płyta Roku i nominację do Fryderyka oraz Brązowy Dzwon w Singapurze. American Record Guide uznał nagranie Franka Martin z Bieler Symphoniker jako „absolutnie najlepsze“. Koncerty Chopina z Januszem Olejniczakiem i Sinfonią Varsovia zdobyły nagrody Fryderyk i Płyta Roku, a CD z Sinfonią Varsovia i Stanisławem Drzewieckim zdobyło Złotą Płytę i nominację do Fryderyka. Krążek z muzyką Malcolma Forsytha nagrodzono kanadyjską Juno Award. Angielski krytyk zachwycał się nagraniem z Joanną Kozłowską i Filharmonią Poznańską dodając, że „orkiestra i dyrygent są w nadzwyczajnej formie i bardzo wrażliwi na wymagania Verdiego i Pucciniego“. Nagranie Kurta Weilla z Anją Silja i SWR Rundfunkorchester Kaiserslautern zdobyło dwie Classical Internet Awards oraz uznano je za „najlepsze nagranie Siedmiu Grzechów Głównych… jedną z wielkich płyt roku… wspaniałe nagranie… po prostu cudowne“. Londyński Gramophone ocenił nagranie Bartoka z London Symphony jako: „nadzwyczajne”.
Grzegorz Nowak jest absolwentem Poznańskiej Akademii Muzycznej w klasach dyrygentury (Witolda Krzemieńskiego i Stefana Stuligrosza), kompozycji (Floriana Dąbrowskiego) i skrzypiec (Jadwigi Kaliszewskiej). Wygrawszy konkurs na stypendium doktoranckie, wyjechał do USA, by doskonalić kunszt artystyczny w Eastman School of Music oraz w Tanglewood, m.in. u Leonarda Bernsteina, Seiji Ozawy, Ericha Leinsdorfa i Igora Markevitcha. Był asystentem Kurta Masura w Filharmonii Nowojorskiej.
Jego międzynarodowa kariera rozpoczęła się gdy wygrał Międzynarodowy Konkurs Dyrygencki im. Ernesta Ansermeta w Genewie, zdobywając też wszystkie nagrody specjalne, w tym Grand Prix Patek Philippe, Rolex Prize, Swiss Prize i American Patronage Prize, a w Bazylei otrzymał Europejską Nagrodę Rozwojową (Europäische Förderpise für Musik) dla Europejskiego Muzyka Roku. Laury otworzyły artyście dostęp do pulpitów kapelmistrzowskich wielu czołowych orkiestr, m.in. w Londynie i Paryżu, w Rzymie, Mediolanie, Turynie i Palermo, w Berlinie i Brukseli, w Madrycie, Lizbonie, Genewie i Zurychu, w Luksemburgu i Monte Carlo, w Sztokholmie, Oslo, Helsinkach i Kopenhadze, w Montrealu, Vancouver, Ottawie, Quebec i Toronto, w Chicago, Baltimore i Cincinnati, w Buffalo i San Diego, w Jerozolimie i Tel Avivie, w Tokio, Taiwanie i Hongkongu. W Szwajcarii kierował orkiestrą symfoniczną i operą w Biel, w Kanadzie – orkiestrą w Edmonton, w Niemczech – orkiestrą radiową w Kaiserslautern, w Polsce – Operą Narodową w Warszawie. Z Narodową Operą Walijską odbył tournee po Anglii. Jest dyrektorem orkiestry Sinfonia Helvetica i festiwalu Musique & Amitié w Szwajcarii oraz Orquesta sinfonica de España w Madrycie.
Prowadził przedstawienia operowe w Monte Carlo, Szwajcarii, Niemczech, Polsce, Anglii i Szwecji, we Włoszech oraz w USA i Kanadzie, w tym utwory Mozarta (Wesele Figara, Don Giovanni, Uprowadzenie z Seraju, Così fan tutte, Czarodziejski flet), Rossiniego (Cyrulik Sewilski, Semiramida), Beethovena (Fidelio), Bizeta (Carmen), Borodina (Kniaź Igor), Moniuszki (Halka, Straszny Dwór), Verdiego (Otello, Don Carlos oraz polską premierę Simona Boccanegry) i Pucciniego (Madama Butterfly, Cyganeria, Turandot i Tosca – w tym tournee z Welsh National Opera). W 2006 r. otrzymał wspaniałe recenzje na Maifestspiele w Wiesbaden za dyrygowanie operą Andrea Chénier Giordano z Operą Narodową w Warszawie zrealizowaną w koprodukcji z Placido Domingo i Operą Narodową w Waszyngtonie.
Grzegorz Nowak występował z takimi artystami jak Maurice André, Martha Argerich, Vladimir Ashkenazy, Jorge Bolet, Yefim Bronfman, Rudolf Buchbinder, Michel Dalberto, Augustin Dumay, Leon Fleischer, Stephen Hough, Elisabeth Leonskaja, Nigel Kennedy, Midori, Shlomo Mintz, Anne-Sophie Mutter, Garrick Ohlsson, Igor Oistrakh, Maria João Pires, Vadim Repin, Pascal Rogé, Mstislav Rostropovich, Gil Shaham, Dang Thai Son, Henryk Szeryng, André Watts, Wanda Wilkomirska, Krystian Zimerman, Pinchas Zukerman oraz ze słynnymi śpiewakami: Janet Baker, Kathleen Battle, Wilhelmenia Fernandez, Ben Heppner, Marilyn Horne, Kristjàn Johannsson, Gwyneth Jones, Aleksandra Kurzak, Sherrill Milnes, Wiesław Ochman, Ewa Podleś, Jadwiga Rappe, Anja Silja, Małgorzata Walewska.