Hashtag Ensemble

Hashtag Ensemble

Marta Grzywacz głos
Ania Karpowicz  flet
Adam Eljasiński klarnet  
Wojciech Psiuk saksofon
Kamil Staniczek skrzypce
Marta Piórkowska skrzypce  
Aleksandra Demowska-Madejska altówka
Dominik Płociński wiolonczela  
Mateusz Loska kontrabas
Paweł Janas akordeon
Wojciech Błażejczyk gitara elektryczna 
Aleksander Wnuk perkusja*
Maniucha Bikont głos biały*
Lilianna Krych dyrygent

Hashtag Ensemble # warszawska kooperatywa muzyczna specjalizująca się w wykonawstwie muzyki XX i XXI wieku, improwizacji i edukacji artystycznej, założona i kierowana przez flecistkę Anię Karpowicz od 2014 roku. Inicjatywę tworzą wybitni muzycy i kompozytorzy młodego pokolenia, związani z czołowymi instytucjami kulturalnymi w Polsce (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Orkiestra Sinfonia Varsovia, Polska Orkiestra Radiowa, Polska Opera Królewska i in.). Działalność Hashtag Ensemble opiera się na tworzeniu egalitarnych struktur w oparciu o wielopłaszczyznowe aktywności członków kooperatywy oraz na budowaniu programów wokół czytelnych, najczęściej pozamuzycznych kontekstów (np. temat baniek informacyjnych, którym poświęcony jest projekt #EchoChamber). Ważnym elementem praktyki koncertowej zespołu są premiery. Dla Hashtag Ensemble pisali m.in. Zygmunt Krauze, Piotr Tabakiernik, Artur Zagajewski, Paweł Malinowski, Adam Porębski. Zespół wspiera artystyczne dokonania kobiet, co znajduje wyraz we włączaniu do programów muzyki cenionych kompozytorek, m.in. Agaty Zubel, Jagody Szmytki, Agnieszki Stulgińskiej, Marty Śniady, a także polskich premierach utworów Jennifer Walshe oraz Rebeki Saunders. Repertuar kooperatywy obejmuje ponadto dzieła klasyków muzyki XX wieku takich jak Peter Maxwell Davies, Louis Andriessen, Helmut Lachenmann, Georg Crumb, Gerard Grisey, czy Steve Reich. Zespół od wielu lat angażuje się w inicjatywy muzyczne realizowane we współpracy ze społecznościami lokalnymi i sąsiedzkimi, co owocuje koncertami na podwórkach warszawskich kamienic (np. w ramach festiwalu Warszemuzik) i ulicach (np. wykonanie Workers Union L. Andriessena z grupą przechodniów na placu na Rozdrożu). Ważną sferą działalności Hashtag Ensemble jest improwizacja. Hashtag Ensemble zrealizował trzy autorskie projekty improwizacyjne: Visegrad Songs z reinterpretacjami motywów zaczerpniętych z XIX-wiecznej muzyki klasycznej, #WITKACY do autoportretów fotograficznych Stanisława Ignacego Witkiewicza oraz urb<s>core do partytur urbanistycznych. Koncert urb<s>core został zarejestrowany dla TVP Kultura w ramach programu Scena Klasyczna, natomiast nagrania Visegrad Songs i #WITKACY ukazały się nakładem wydawnictwa Opus Records w 2016 oraz 2018 roku. Bogata dyskografia zespołu obejmuje ponadto #NetworkMusic (Opus Series, 2018) — zapis rozwoju i poszukiwań zespołu z lat 2013-2017, Trash Music (Opus Series, 2018) — studium twórczości Wojciecha Błażejczyka, First Command (DUX, 2019) — elektroakustyczną suitę na zespół kameralny opartą na motywach powieści Josepha Conrada Smuga cienia oraz Openings of the (eye) (Bôłt Records, 2019) — monograficzną płytę z muzyką amerykańskiej kompozytorki polskiego pochodzenia, Lucille Dlugoszewski. Kooperatywa czynnie angażuje się w edukację artystyczną. W latach 2016-18 realizowała cykl edukacyjnych koncertów z muzyką współczesną Smykowizje w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, brała udział w cyklu Smykofonia Fundacji Muzyka Jest Dla Wszystkich, a także w cyklu Odkrywcy Muzyki w Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina w Łodzi. Hashtag Ensemble wielokrotnie gościł na międzynarodowych festiwalach muzycznych, m.in. POLIN Music Festival, Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Tallin Afekt Festival, Festiwal KODY, Poznańska Wiosna Muzyczna, Musica Electronica Nova. Ma na koncie koncerty zarówno we wspaniałych salach, m.in. Solti Hall w Budapeszcie, Filharmonii Narodowej w Mińsku, Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina, Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie, jak i klubach muzycznych: m.in. Meskalina, Boogaloo i Skwer. Hashtag Ensemble nawiązuje współprace z zespołami muzyki nowej w Polsce i w Europie (NeoQuartet, Riot Ensemble, Meitar Ensemble) i wspiera pogłębianie relacji w środowisku muzyki współczesnej – zarówno tych muzycznych, jak i instytucjonalnych.