Klaudiusz Baran
fot. Emilia Stec

Klaudiusz Baran akordeon

 Artysta wszechstronny, obdarzony wyjątkową wrażliwością muzyczną. Jego dokonania artystyczne
zmieniły w Polsce postrzeganie akordeonu, wynosząc go do pozycji pełnoprawnego instrumentu
kształtującego realny świat muzyczny. W swoich interpretacjach potrafi splatać pokorę wobec
dzieła muzycznego, z bogactwem inwencji, osobistym pojmowaniem czasu w muzyce, wyjątkową
sceniczną charyzmą, naturalnością ekspresji. Wartość jego muzycznych kreacji była wielokrotnie
doceniana w entuzjastycznych recenzjach, nagrodach na konkursach instrumentalnych,
nominacjach i nagrodach artystycznych. W roku 2003 jako pierwszy akordeonista otrzymał
nagrodę FRYDERYKA w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna, za album „Astor Piazzolla –
Tango” nagrany dla wytwórni SonyClassical, a w 2020 roku kolejne dwie statuetki w kategoriach:
Album Roku Muzyka Symfoniczna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej, za album „100
na 100. Muzyczne Dekady Wolności”.


„Maestria wykonawcza, sugestywna interpretacja, szczerość wypowiedzi!”
Monika Partyk, Ruch Muzyczny


Ze swobodą porusza się w różnorodnym repertuarze wielu epok, największe jednak uznanie
wzbudzają jego interpretacje muzyki najnowszej, w tym prawie 50 prawykonań dzieł solowych,
kameralnych i z towarzyszeniem orkiestr, z których większość była mu dedykowana albo powstała
z jego inspiracji. Jego wielką namiętnością jest argentyńskie tango, w szczególności związane z
Astorem Piazzollą tango nuevo, wirtuozowsko wykonywane na bandoneonie, który jako pierwszy
polski instrumentalista wprowadził na sale koncertowe, a odzwierciedlające jego emperament,
młodzieńczą energię, a zarazem muzyczną dojrzałość i potrzebę twórczego formowania scenicznej
prezentacji. Współtworzył i był liderem najsłynniejszych formacji tangowych takich jak Tangata
Quintet czy Machina del Tango, kreujących polską kulturę tanga.


„Utwory w szlachetnych interpretacjach Klaudiusza Barana, prawdziwie zajaśniały pełnym
blaskiem”
Anna Woźniakowska, Dziennik Polski


Jako pierwszy akordeonista wystąpił jako solista z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii
Narodowej, jaki większością najważniejszych polskich orkiestr. Wśród jego licznych partnerów w
rozmaitych projektach muzyki kameralnej, znajdziemy takich mistrzów jak: Ivan Monighetti, Roby
Lakatos, Julius Berger, Konstanty Andrzej Kulka i wielu innych. Jako muzyczny kameleon,
odnajduje i czerpie inspirację z innych muzycznych światów; tworzy grupę world music, jako muzyk
sesyjny nagrywa muzykę filmową i rozrywkową, towarzyszy piosence aktorskiej.


„Muszę podkreślić mój zachwyt talentem Klaudiusza Barana”
Adam Suprynowicz, Ruch Muzyczny


W sobie tylko wiadomy sposób, potrafi połączyć aktywność artystyczną z działalnością
pedagogiczną i organizacyjną. Jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w
Warszawie, ponad 200-letniej, najbardziej rozpoznawalnej polskiej uczelni. W roku 2016 został
wybrany jej Rektorem, a w czerwcu 2020 ponownie na kadencję 2020-2024.