Marzena Diakun

Marzena Diakun dyrygent

Marzena Diakun
 

Marzena Diakun zyskała międzynarodową sławę zastępując Mikko Francka podczas koncertów z Filharmonikami Radia Francuskiego transmitowanych we francuskim radiu oraz medici.tv. Swój kunszt potwierdzała zdobywając jako pierwszy Polak II nagrodę „Srebrną Batutę” na IX Międzynarodowym Konkursie im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach (2012).

Jest również laureatką II nagrody na prestiżowym 59. Konkursie Dyrygenckim w ramach Festiwalu „Praskiej Wiosny” (2007), finalistką Międzynarodowego Konkursu dla Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego (2006) oraz półfinalistką Quadaques Competition w Barcelonie i Donatella Flick Competition w Londynie (2008)

Absolwentka Zespołu Szkół Muzycznych im. Grażyny Bacewicz w Koszalinie. W 2005 roku ukończyła z wyróżnieniem dyrygenturę symfoniczno-operową Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego w klasie prof. Mieczysława Gawrońskiego we Wrocławiu. Była stypendystką Ministra Kultury.
W 2006 roku ukończyła studia podyplomowe w klasie prof. Urosa Lajovica na Uniwersität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu.

Debiutowała w 2002 roku (II rok studiów) prowadząc finałowy koncert XVII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Perkusyjnej z Filharmonią Koszalińską.
Doskonaliła swoje umiejętności na ogólnopolskich kursach dyrygenckich; u Jerzego Salwarowskiego (1999), Marka Tracza (2001) oraz Gabriela Chmury (2003), a także międzynarodowych kursach pod kierunkiem Colina Mettersa, Howarda Griffithsa i Davida Zinmana w ramach Orpheum Conductors Master Class w Zurychu (2003), Pierra Bouleza podczas Mistrzowskich Studiów Dyrygenckich w Lucernie (2011) oraz Kurta Masura na I Mistrzowskich Kursach dla Dyrygentów (2004).

W 2003 roku była asystentem Jerzego Maksymiuka w Filharmonii Koszalińskiej. Współpracując z agencją koncertową Marka Tracza kilkakrotnie odbyła trasę koncertową po Niemczech, Szwajcarii, Danii oraz Chinach. W 2006 roku Marzena Diakun była asystentem Andrzeja Boreyki w Berner Symphony Orchestra w Szwajcarii. W 2012 roku była asystentem Richarda Rosenberga podczas National Music Festival w Chestertown (USA) i poprowadziła serię koncertów z orkiestrą festiwalową. W 2015 roku została uhonorowana stypendium Boston Symphony Orchestra na staż jako dyrygent – asystent podczas Tanglewood Music Festival w USA.

Jako dyrygent gościnny współpracowała  m. in. z orkiestrami: Czeskiego Radia w Pradze, Orchestre Philharmonique de Radio France, Orchestre National de Lyon, Orquestra Sinfónica do Estado de São Paulo, Bournemouth Symphony Orchestra, Liverpool Philharmonic, Nordiskakammarorkestern, Orquesta Sinfonica del Principado de Asturias, Goteborg Opera, Jeaner Philharmoniker, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz czołowych polskich filharmonii.
W latach 2009 – 2012 była pierwszym dyrygentem hiszpańskiego zespołu muzyki współczesnej „Smash Ensemble”, z którym dokonała wielu prawykonań muzyki hiszpańskich kompozytorów podczas koncertów w Hiszpanii, Portugalii, Niemczech i Litwie.

W 2010 roku obroniła doktorat w Akademii Muzycznej w Krakowie, promotorem pracy był prof. Tomasz Bugaj. W 2017 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego. Od 2011 roku jest adiunktem w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie prowadzi swoją klasę dyrygentury symfoniczno operowej.

W maju 2015 roku została uhonorowana stypendium Marin Alsop Taki Concordia Fellowship promującym najlepsze kobiety dyrygentki na świecie.

Uhonorowana nagrodą Prezydenta Miasta Koszalina „Artysta Roku”, „Koszalińskim Orłem” oraz nagrodą „Kreatywni Wrocławia". Laureatka Paszportu Polityki w dziedzinie „muzyka poważna” za 2016 rok.