Spółdzielnia Muzyczna

Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble

Małgorzata Mikulska flet
Tomasz Sowa klarnet
Aleksander Wnuk perkusja
Michał Lazar gitara
Martyna Zakrzewska fortepian, sampler
Barbara Mglej skrzypce
Paulina Woś altówka
Jakub Gucik wiolonczela
Mateusz Loska kontrabas
Piotr Peszat elektronika
Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble współpraca programowa

Bodźcem do powołania Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble był dla grupy krakowskich muzyków, występujących razem między innymi w projekcie European Workshop for Contemporary Music, udział w Międzynarodowych Letnich Kursach Muzyki Nowej w Darmstadt, w programie dla młodych ansambli. Jeszcze jako członkowie EWCM mieliśmy zaszczyt dzielić scenę z muzykami reprezentującymi takie grupy jak Ensemble Modern i Ensemble Garage.

Spółdzielnia Muzyczna to zbiór muzycznych indywidualności. Każdy z członków prowadzi równocześnie własną działalność artystyczną i może pochwalić się znaczącymi osiągnięciami na polu sztuki muzycznej. Łączy nas chęć eksplorowania muzyki współczesnej, we wszelkich jej przejawach gatunkowych, z różnych okresów i z różnych kultur muzycznych. Reinterpretujemy muzykę już odkrytą i ugruntowaną; odkrywamy tę wciąż oczekującą na odsłonięcie; współtworzymy nową, aktualną. Naszym wspólnym celem jest wykonywanie takiej muzyki, i w takiej formie, która pozwalałaby rozwijać się zarówno wykonawcom, jak i słuchaczom.

 Do najważniejszych festiwali, w których Spółdzielnia brała udział, zaliczają się Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Audio Art, Musica Moderna, NeoArte. Syntezator Sztuki oraz aXes – Triduum Muzyki Nowej. W ramach 59. Warszawskiej Jesieni (2016) dokonaliśmy polskiej premiery scenicznej wersji opery Salvatore Sciarrino Luci mie traditrici, koprodukowanej przez Warszawską Operę Kameralną. Jako niezależny zespół wystąpiliśmy z pełnometrażowym koncertem w kolejnej, 60. edycji Festiwalu, między innymi prawykonując utwór Jacka Sotomskiego. W 2017 roku uczestniczyliśmy również w premierze Monachomachii Piotra Tabakiernika, spektaklu wyróżnionego w Lublinie Strzałą Gazety Wyborczej w kategorii „Wydarzenie Kultury”, oraz dokonaliśmy nagrania kompozycji electrified memories of bloody cherries Jagody Szmytki, do albumu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego uświetniającego stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości. W 2018 roku, w 62. edycji Warszawskiej Jesieni, dokonaliśmy polskiej premiery opery Ø – Odcinek 6 Tronda Reinholdtsena, pod kierownictwem kompozytora; na festiwalu Sacrum Profanum przedstawiliśmy performatywno-multimedialny projekt $półdzielnia, którego kuratorem jest Krzysztof Stefański, poruszający kwestie pieniądza i angażujący grono rodzimych kompozytorów młodego pokolenia; wystąpiliśmy też podczas VII edycji festiwalu NeoArte. Syntezator Sztuki, z międzynarodowym, autorskim programem muzyki najnowszej; ponadto wzięliśmy udział w zespołowych kursach mistrzowskich Ensemble-Akademie Freiburg z ensemble recherche.