16.12
czwartek / 19:00
2021
16.12.2021
czwartek / 19:00

Barokowa gwiazdka

Sinfonia Varsovia, ul. Grochowska 272, Warszawa
Koncert orkiestrowy

Sprzedaż biletów rozpocznie się 1 grudnia.

Wykonawcy

Jakub Haufa skrzypce, prowadzenie od pulpitu

Arkadiusz Krupa obój

Lilianna Stawarz klawesyn

Sinfonia Varsovia

Program

Georg Friedrich Haendel Sinfonia z oratorium Mesjasz HWV 56
Giuseppe Torelli Concerto grosso g-moll op. 8 nr 6
Georg Friedrich Haendel Largo z Sonaty triowej g-moll na obój, skrzypce i basso continuo HWV 393
Antonio Corelli Concerto grosso g-moll op. 6 nr 8 Na Boże Narodzenie
Georg Friedrich Haendel Symfonia pasterska (Pifa) z oratorium Mesjasz HWV 56
Jan Sebastian Bach Koncert d-moll BWV 1060 na skrzypce i obój
Georg Friedrich Haendel Przybycie królowej Saby z oratorium Salomon HWV 67
Z narodzenia Pana (oprac. R. Kania)
Gdy śliczna panna (oprac. R. Kania)
Anioł pasterzom mówił (oprac. R. Kania)

Muzyka okresu baroku bodaj jako pierwsza definiuje nasze współczesne wyobrażenia na temat brzmienia świąt. Zdanie to odnosi się oczywiście i do Bożego Narodzenia, i do Wielkanocy. Historie opowiadane za pośrednictwem świąt, najczęściej te powiązane z liturgią, ale i te ludowe, budziły silne emocje, którym barokowi kompozytorzy starali się nadać kształt dźwiękowy. A epoka ta ze swoim systemem afektów muzycznych, czyli dość precyzyjnie określonym zestawem środków ekspresji, takich jak dobór tonacji, instrumentów czy głosów w zależności od oczekiwanego efektu emocjonalnego, okazuje się być psychologicznie bliska współczesnemu odczuwaniu. Wystarczy zatem rzut „ucha” na Magnificat czy na kantaty z cyklu bożonarodzeniowego Jana Sebastiana Bacha lub pierwszą część oratorium Mesjasz Georga Friedricha Haendla, by odczuć atmosferę napięcia towarzyszącego oczekiwaniu na coś niezwykłego, niepokoju z przybycia nieznanego, radości z odkrycia cudu czy czułości wobec scen pasterskich. Podczas koncertu Barokowa gwiazdka emocje te będą być może zredukowane ze względu na skromna obsadę instrumentalną, lecz wyraźnie odczuwalne poprzez zastosowanie oboju, który może skutecznie przywoływać charakter pastoralny, ale też, ze względu na swoją ruchliwość – radosny i triumfalny. 

Łukasz Strusiński