18.05
sobota / 19:00
2024
18.05.2024
sobota / 19:00

Finał 12. Akademii Sinfonia Varsovia

Nowa Miodowa - Zespół Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 w Warszawie, ul. Rakowiecka 21, Warszawa
FestiwalKoncert kameralnyPoza siedzibą

Wykonawcy

Julita Burzyńska (ASV), Zofia Piasecka (ASV) flety
Radosław Soroka, Krzysztof Galbarczyk (ASV), Jan Tomaszuk (ASV) klarnety
Paweł Dąbrowski (ASV) fagot
Krzysztof Stencel, Szymon Woźniak rogi
Amelia Kowalewska (ASV) trąbka
Julia Fejdasz (ASV) skrzypce
Tomasz Rosiński altówka
Mateusz Błaszczak wiolonczela
Tomasz Szymański (ASV) kontrabas
Adam Siebers skrzypce, kierownictwo muzyczne

Malina Sarnowska prowadzenie

Program [100']

Giuseppe Tartini Koncert D-dur na trąbkę i smyczki (oprac. Koncertu E-dur na skrzypce i smyczki DouT 53) [10’]
I. Allegro
II. Andante
III. Allegro grazioso
Johannes Brahms I Serenada D-dur op. 11 (wybór; rekonstrukcja wersji oryginalnej na nonet: flet, dwa klarnety, fagot, róg, skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas) [25’]
I. Allegro molto
IV. Menuetto I & II
V. Scherzo: Allegro – Trio
VI. Rondo: Allegro

 

przerwa

 

Ludwig van Beethoven III Symfonia Es-dur op. 55 Eroica (wybór; oprac. Carl Friedrich Ebers na nonet: dwoje skrzypiec, altówkę, flet, dwa klarnety, dwa rogi i kontrabas) [25’]
I. Allegro con brio
II. Finale: Allegro molto

Po niezwykle udanym ubiegłorocznym koncercie finałowym Akademii Sinfonia Varsovia z kameralnymi opracowaniami symfonii Beethovena, adepci tegorocznej, 12. edycji projektu kontynuują tę Beethovenowską serię. Jak brzmi legendarna III Symfonia Es-dur Eroica w wersji na 10 instrumentów? O tym, że satysfakcjonująco, przekonany był sam kompozytor. Sam opracowywał i pozwalał innym opracowywać swoje symfonie na mniejsze składy. Dwie skrajne części Eroiki w opracowaniu Carla Friedricha Ebersa z 1818 roku zabrzmią w drugiej części wieczoru, w pierwszej zaś: obszerne fragmenty I Serenady D-dur op. 11 Johannesa Brahmsa. Twórca – zapatrzony we wzorce Haydna i Beethovena – stworzył najpierw wersję na 9 instrumentów, a później przepisał dzieło na orkiestrę symfoniczną i zadebiutował w nim jako młody dyrygent. Serenada odniosła wówczas wspaniały sukces. Niezasłużenie pomijana dziś w programach koncertowych jest dowodem wysokich umiejętności młodego Brahmsa i nade wszystko muzyką sprawiającą ogromną przyjemność słuchaczom. Koncert młodych wykonawców rozpocznie barokowy rarytas: Koncert na trąbkę solo i smyczki Giuseppe Tartiniego, kolejny przykład ciekawej adaptacji – tym razem ze skrzypcowego oryginału.